punk65

Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Helgens middags tips.

Av Peter Karlsson - 16 februari 2011 22:51

Hej igen,


Jag kommer med ett gott middags tips om man är intresserad, Jag har själv kombinerat det och det var gott



Recept.

Hjortstek.

 

den 16 februari 2011

 

Lök 1 st

Purjolök 5 centimeter

Viltfond 3 matskedar

Äpple 1 st

Vitlök 3 st

Champinjoner 11 färska

Matlagningsgrädde 3dl

Enbär 6 st

Vin 1 dl eller efter behag

Potatis 12 st

Hjortstek ca 437g

Marinad

1 matsked honung rött vin 2 pressade vitlökar salt och peppar.

Ca 2 timmar innan.


Förberedelser.

Skala potatis lägg i kastrull som vanligt. ( sätt inte på den än)

Hacka lök och purjolöken lite hafsigt.

Skala äpplet dela i 4 bitar ta ur kärnorna skiva dom i bitar.

Rensa och skiva svampen

Skala vit löken och senare pressa den,( inte nu )

Bryn köttet

Ta fram en ugnssäker form smöra den ordentligt lägg äpplen i botten

På med köttet resten av ingredienserna fyll upp med vinet 1 dl eller (som ni läste innan)

Viltfonden spid ut den över köttet

Sätt i kött termometern 56g.

Nu är det dags pressa vitlöken på toppen.

In i ugnen 200g varmluft 185g

Ca 25 till 35 minuter

Glöm för allt i världen inte potatisen får själva hålla koll på tiden.

 

När köttet är klart 56g ta ut hela formen lägg köttet i folie (vila)

Sila allt som ligger i formen över stekpannan tillsätt grädden salta och peppra efter behag.

Njut och ät ta gärna rött vin till maten ett faustino rioja eller ( Amarone lite dyrare ).

vill ni ha mer så fixar jag det .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter Karlsson - 27 mars 2016 21:52

Hej alla vänner . nu när det närmar sig slutet på påsken så måste jag ändå säga vad jag har på hjärtat. Jag har varit sjuk i influensa förkylning och annat börja kännas bättre, men nog om det, Det har hänt mycket dålig saker i hela Europa . V...

Av Peter Karlsson - 2 februari 2013 14:05

Tjena på er. Såg en film igår om Julia & Juliet handlade om en kvinna som gjort en kokbok, Och en annan som fick för sig att göra alla 524 recepten på 1 år. Den var lite komisk men helt ok att titta på, Det såg jag en fredags kväll helt ensa...

Av Peter Karlsson - 18 januari 2013 19:11

Såja hemkommen från Malag, mycket trevlig o kul alla har det bra, ja o vi hade konferans med men det är inte av ert intresse. jag bara berättar det roliga för det hade vi. Kom ner väldigt sent till Malaga sen en åktur till fuengriola stannar vid en...

Av Peter Karlsson - 8 januari 2013 19:09

 God Fortsättning på det nya året. Då var det dax igen med ett nytt försök, Man glömmer både tid o rum när man är ledig så mycket. Har haft en trevlig Jul o Nyår med släkten. Fick några julklappar det måste innebära att jag har varit snäll. Nog...

Av Peter Karlsson - 18 juli 2011 17:45

Hej igen alla läsare.   Har haft 5 veckor semester har bara 4  kvar kul va. Har haft en kass rygg i 3 veckor, så nu kan man sitta ordentligt igen. Som sagt var är det grilltider nu så man lagar inte jätte mycket ute i köket, Har dock ett li...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards